החיבור של הרצוג לתורה: אוכל כשר במצרים והמאמר של סבא

"שם נעוריה של אמי היה אמבש, ראשי תיבות של: אני מאמין באמונה שלימה. אביה של אמי היה מהנדס בתעלת תעלת סואץ במצרים, סבתא הייתה מקפידה להביא במיוחד אוכל כשר דרך חצי האי סיני, לפני 100 שנים, למרות שזה כלל לא היה קל".
דוד לזר No Comments on החיבור של הרצוג לתורה: אוכל כשר במצרים והמאמר של סבא

פרויקט חג השבועות של 'קול חי' • יו"ר 'המחנה הציוני' יצחק הרצוג מספר על החיבור האישי שלו לתורה ולמצוותיה • המאמר של סבו שמחזק אותו בכל חג השבועות • וגם: סיפור מסירות הנפש של סבתו לאוכל כשר במצרים

צילום: Tomer Neuberg/Flash90
"שם נעוריה של אמי היה אמבש, ראשי תיבות של: אני מאמין באמונה שלימה. אביה של אמי היה מהנדס בתעלת תעלת סואץ במצרים, סבתא הייתה מקפידה להביא במיוחד אוכל כשר דרך חצי האי סיני, לפני 100 שנים, למרות שזה כלל לא היה קל".
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

לרגל חג השבועות מקדיש רדיו 'קול חי' את היממה הקרובה כולה לתורה הקדושה. גם הבוקר (חמישי) תוכניתו של מרדכי לביא – 'מהדורת הבוקר', התמקדה בלימוד התורה, ובמהלכה עלו לשידור אישים רבים וחשובים שסיפרו על החיבור האישי שלהם עם התורה ומצוותיה.

ראשון הדוברים היה יו"ר 'המחנה הציוני' ויו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג, נכדו של הגאון רבי יצחק אייזיק הלוי הרצוג הרב הראשי האשכנזי של ארץ ישראל משנת 1936.

"אני אדם מסורתי מאוד, היהדות היא מרכז חיינו, חיי וחיי משפחתי, סבא שלי הרב הרצוג היה הרב הראשי של מדינת ישראל, היה דמות מופת", אמר הרצוג בראשית דבריו.

הרצוג סיפר כי "סבי כתב מאמר על העומר, והמסקנה שם היא, שהעומר הוא האידאל של ניפוי הרוע. הוא משווה אותנו לחיות בג'ונגל ו'מותר האדם מן הבהמה', שהאדם יכול לפעול למען הקידמה והטוב. וסבא שלי מסביר שהעומר זו קריאה להתפתחות, ואם לא ניישם את הקריאה הזו – נהיה כמו החיות בג'ונגל, ואנחנו חווים את זה ביומיום".

למרות שהשיחה התמקדה בתורה, הרצוג קישור אותה גם למנהיגות. "בסוף יש אתגר למנהיגים להקרין את הטוב ולהוביל לשינוי חברתי, לשלום ול'ואהבת לרעך כמוך'. 'יצר לב האדם רע מנעוריו' וצריך לרסן אותו. השאלה איך מרסנים. כמובן, עם קודים של מוסר, שמירת החוק ויחס בין אדם לחברו".

הוא חזר שוב אל מאמר סבו, "בשבועות אני קורא את המאמר של הסבא. לפעול לזיקוק של היצרים שלנו. עד שתתפתח אנושיות שתהיה ראויה למנחת ה'. לא תמיד אתה עושה את זה ביום יום, אבל צריך לשאוף להגיע לזה".

על החיבור האישי שלו עם התורה והמצוות סיפר יו"ר האופוזיציה, "אני לא נכנס לד' אמות, אבל אנחנו משפחה עם מסורת מאוד. לפני שנה וחצי סיימנו את שיפוצו של בית הכנסת בצהלה, הוא היה מוזנח מאוד הרבה שנים ודאגנו כמה תושבים לשפץ אותו. אני שומר על קשר ישיר עם גורמים רבניים והלכתיים, אני גם מתווכח ומעלה דעות, כי 70 פנים לתורה ומותר לשאול שאלות, אבל אני בא ממשפחה מאוד חזקה ואני אישית מאמין".

לדבריו של הרצוג, החיבור החזק שלו לתורה ולמסורת מגיע גם משם משפחתה של אמו. "שם נעוריה של אמי היה אמבש, ראשי תיבות של: אני מאמין באמונה שלימה. אביה של אמי היה מהנדס בתעלת תעלת סואץ במצרים, סבתא הייתה מקפידה להביא במיוחד אוכל כשר דרך חצי האי סיני, לפני 100 שנים, למרות שזה כלל לא היה קל".

איך אתה רואה את המציאות הישראלית מול התורה?

"קודם כל צריך להבין שמדינת ישראל בראש ובראשונה מושתתת על יסודו של שלטון החוק וצריך לכבד את זה. צריך שיהיה חינוך יהודי וצריך ללמד את כל ילדי ישראל את עקרונות היהדות מחד אבל עקרונות שמביאים את הגישה שצריך לכבד כל אדם וגם דתות אחרות. המוטיב של היהדות בחיינו הוא מאוד מרכזי, אני לא הייתי בא ומתלונן, יש שינויים מרעננים, הרבה היום רוצים ללמוד יהדות לפי דרכם וחשוב לתת להם את הכלים הללו", אמר הרצוג לסיום.

האזינו לראיון המלא:



0 תגובות